Tylko co trzeci Polak wie, jak postępować w sytuacji zagrożenia. Skala problemu jest coraz większa

Polacy w razie szybkiej ewakuacji zabraliby ze sobą dokumenty, lekarstwa, pieniądze, prowiant i telefon. Większość badanych nie jest jednak przygotowana na taką sytuację i nie wie, gdzie w pobliżu ich miejsca zamieszkania znajduje się najbliższy schron. Znacząca grupa respondentów nie byłaby też w stanie rozpoznać rodzajów syren alarmowych. Najlepiej przygotowaną i wyedukowaną grupą w tym zakresie są Polacy w wieku 18-24. Dane z badania przeprowadzonego na zlecenie Amazon wskazują, że poziom wiedzy w tym zakresie kończy się wraz z edukacją szkolną.

Ostatnie trzy lata wyraźnie pokazują, że musimy bardziej zwracać uwagę na nasze bezpieczeństwo i zdrowie. Pandemia COVID-19, konflikty za granicą i katastrofy klimatyczne wymagają od nas większej wiedzy na temat radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia. Czy nasze społeczeństwo jest gotowe na długotrwałe podwyższone ryzyko i czy posiada niezbędną wiedzę, aby sobie z nim poradzić? Według badania przeprowadzonego przez K+Research na zlecenie Amazon, jedynie 37% Polaków wie, jak dokładnie chronić siebie i swoich bliskich przed niebezpieczeństwem, takim jak klęska żywiołowa lub wybuch konfliktu militarnego.

Według nowego badania, ponad połowa Polaków ma trudności z rozróżnieniem sygnałów alarmowych. Wyniki pokazały, że tylko 40% ankietowanych potrafi poprawnie zidentyfikować te sygnały. Najwięcej osób potrafi to zrobić w grupie wiekowej 18-24 lat, a najmniej wśród osób powyżej 65 roku życia.

Badanie wykazało również, że Polacy mają braki w wiedzy dotyczącej lokalizacji schronów i miejsc doraźnego schronienia, a także w udzielaniu pierwszej pomocy. Dlatego istnieje pilna potrzeba przeszkolenia społeczeństwa w tych obszarach.

„Liczby są naprawdę alarmujące. Zdecydowana większość Polaków nie jest przygotowana na sytuacje kryzysowe. To istotny problem, który wymaga podjęcia konkretnych działań” – mówi Rafał Sakowski, koordynator ratownictwa w Polskim Czerwonym Krzyżu. „Wyniki badania świadczą o tym, że wiedza w tym zakresie jest niewystarczająca. Dostrzegamy więc wyraźną potrzebę właściwego zaopiekowania i edukacji zwłaszcza wśród osób dorosłych. Może to stanowić cenną wskazówkę dla pracodawców i być argumentem, że warto inwestować w działania szkoleniowe, między innymi z udzielania pierwszej pomocy. Będzie to przydatne nie tylko w sytuacjach skrajnego zagrożenia, ale przede wszystkim na co dzień – w domu czy w pracy. Dzięki takiej wiedzy możemy troszczyć się o siebie wzajemnie, a być może kiedyś uratować komuś życie” – dodaje.

Realna pomoc w ciągu 72 godzin

Firma Amazon jest jedną z firm, która wdrożyła tego rodzaju dobre praktyki, również na skalę globalną. W marcu tego roku firma uruchomiła pierwsze w Europie centrum pomocy dla poszkodowanych w katastrofach naturalnych (Disaster Relief Hub) w centrum logistycznym w Rheinberg koło Düsseldorfu. Centrum umożliwia dostarczenie pomocy humanitarnej do organizacji partnerskich w ciągu 72 godzin od zgłoszenia zapotrzebowania. Firma prowadzi już podobne centra w USA, Azji oraz Australii i od 2017 roku pomogła poszkodowanym w ponad 145 klęskach żywiołowych i kryzysach humanitarnych. Amazon na bieżąco analizuje zgłaszane potrzeby i jest odpowiednio przygotowany, dysponując milionami produktów gotowych do wysyłania do poszkodowanych. Najczęstsze prośby dotyczą pieluch, plandek, łóżek polowych, koców, grzejników, namiotów i środków czystości.

„Jako firma o globalnym zasięgu czujemy się odpowiedzialni nie tylko za naszych pracowników, ale także za całą społeczność. Obecnie trudno nie dostrzegać zagrożeń związanych z kryzysem klimatycznym czy napięciami geopolitycznymi. Stąd pomysł, aby podjąć realne działania w tym kierunku. Między innymi nawiązaliśmy szeroką współpracę z Czerwonym Krzyżem, która obejmuje wiele krajów. W Polsce zaprosiliśmy przedstawicieli PCK, aby w oparciu o swoje duże doświadczenie pokazali naszym pracownikom, jak we właściwy sposób przygotować się na sytuacje awaryjne” – mówi Barbara Krystosiak, menadżerka ds. projektów społecznych Amazon w Europie Środkowo-Wschodniej i dodaje, że szkolenia odbyły się dla pracowników w centrach logistycznych w Poznaniu, Wrocławiu oraz biurze w Warszawie.

Nie tylko pierwsza pomoc

Planujemy przeprowadzenie istotnej inicjatywy w centrum logistycznym w Sosnowcu. Akcja polegać będzie na pakowaniu zestawów przedmiotów przydatnych w sytuacjach zagrożenia. Następnie wolontariusze Polskiego Czerwonego Krzyża zajmą się dystrybucją pakietów do kolejnych 5 miejsc, gdzie przeprowadzą również odpowiednie szkolenia.

Przygotowani na każdą ewentualność

W ramach tej inicjatywy, centrum logistyczne w Sosnowcu będzie miejscem pakowania oraz dystrybucji zestawów przydatnych w sytuacjach zagrożenia. Wolontariusze Polskiego Czerwonego Krzyża przeprowadzą szkolenia w 5 lokalizacjach, aby zwiększyć świadomość dotyczącą pierwszej pomocy oraz zachowania w kryzysowych sytuacjach.

Ten temat jest bardzo ważny, ponieważ tylko 25% Polaków ma przygotowany plan ewakuacji, zgodnie z danymi. Natomiast aż 58% respondentów nie jest przygotowanych na tę ewentualność.

„W sytuacjach zagrożenia najczęściej wpadamy w panikę i nie myślimy logicznie, dlatego warto zadbać o zabezpieczenie siebie i bliskich odpowiednio wcześniej. Dobrą praktyką jest trzymanie wszystkich istotnych dokumentów w jednym miejscu, np. w teczce w charakterystycznym kolorze, którą łatwo będzie znaleźć w kryzysowej sytuacji. Podobnie jest z lekarstwami, zwłaszcza w przypadku osób, które chorują przewlekle, ale nie tylko – dobrze wyposażoną apteczkę warto mieć zawsze. Większość z nas doskonale wie, że w domu powinniśmy mieć także m.in. naładowany power bank, latarkę czy świece. Pytanie, czy za wiedzą teoretyczną idzie praktyczne przygotowanie?” – zastanawia się Rafał Sakowski.

Amazon w Polsce od 2014 r. stworzył ponad 70000 miejsc pracy, m.in. w centrach logistycznych, biurze Amazon Web Services w Warszawie oraz w Amazon Development Center Poland w Gdańsku, Krakowie i Warszawie. ADCP to pionierskie ośrodki naukowo-badawcze, gdzie rozwijane są globalne technologie Amazon, takie jak: Alexa, Ring, Echo, Polly, TTS, AWS Database Migration czy Kindle. Amazon zainwestował w Polsce ponad 18,5 mld zł w infrastrukturę, centra logistyczne, biura korporacyjne i zaplecze technologiczne, jak i wynagrodzenia oraz rozwój usług dla klientów. Miliardy dolarów przeznaczono również na rozwój infrastruktury i technologii, które pomagają MŚP docierać do nowych klientów w kraju i za granicą, w tym również na ochronę własności intelektualnej marek.

Amazon to firma, która kładzie nacisk na cztery zasady: skupienie na klientach, innowacyjne podejście, doskonałość operacyjną i dasekretne myślenie. Dąży do bycia najlepszym pracodawcą i najbardziej zorientowaną na klienta firmą na świecie. Amazon jest pionierem w wielu produktach i usługach, takich jak opinie klientów, zakupy za pomocą jednego kliknięcia, personalizowane rekomendacje, Prime, Fulfillment by Amazon, AWS, Kindle, tablety Fire, TV Fire, Amazon Echo, Alexa, technologia Just Walk Out, Amazon Studios i Deklaracja Klimatyczna (The Climate Pledge).

Więcej informacji o Amazonie można znaleźć na stronie biura prasowego i blogu Aboutamazon.pl oraz na Facebooku, Instagramie, Twitterze @AmazonNewsPL i YouTube.


Pochodzenie wiadomości: pap-mediaroom.pl

Related posts

OSGE i Laurentis przygotują wstępny raport bezpieczeństwa dla reaktorów BWRX-300 – pierwszy taki dokument w UE

Przedsiębiorcy Intermarchandeacute; i Bricomarchandeacute; przekazali 1 000 000 złotych Ochotniczym Strażom Pożarnym na pomoc w walce ze skutkami powodzi

KPRM: Premier: Dziedzictwo Sierpnia 1980 roku jest fundamentem demokracji (komunikat)