Nowe postępowanie, nowe umowy przewozowe, nowe linie. ZTM ogłosił przetarg na ponad 300 mln zł

Rozstrzygnięcie przetargu pozwoli uruchomić nowe linie

Organizator transportu podaje 3 główne powody ogłoszenia przetargu. Pierwszym jest chęć uruchomienia nowych linii autobusowych. Wśród nich są m.in. te z flagowego projektu ZTM, czyli linie metropolitalne. Tym razem założenia obejmują linie M12, której trasa biegłaby od Katowic przez Mikołów i Łaziska Górne do Wyr oraz M13, która połączyłaby Katowice i Mysłowice ze strefą ekonomiczną w Sosnowcu. Drugim powodem jest konieczność zabezpieczenia puli pracy przewozowej na zaplanowane w przyszłym roku zmiany w układzie połączeń – zarówno na Śląsku, jak i w Zagłębiu. Jako trzeci powód ogłoszenia przetargu przedstawiciele ZTM wskazują chęć odciążenia gminnych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej z racji ich trudnej sytuacji kadrowej w grupie zawodowej kierowców.

Przewoźnicy mogą składać oferty do 27 stycznia 2023 r. Z racji tego, że w przetargu wydzielone zostały dwa segmenty (obszary) wyłonionych zostanie dwóch zwycięzców. Kontrakty będą obowiązywać od czerwca 2023 r. przez 8 lat. Ich łączna praca przewozowa sięga prawie 25 mln wozokilometrów.

„To jedno z największych postępowań w kraju. I na tej wartości wcale nie musi się skończyć, ponieważ w dokumentacji przetargowej przewidujemy prawo opcji, czyli potencjalnego zwiększenia zamówienia – wskazuje dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska. – Zapraszamy do składania ofert przewoźników z całej Polski i Europy. Do długoletniej współpracy wybierzemy najlepszych – tych, którzy spełniają oczekiwania naszych pasażerów, które ujęliśmy w dokumentacji przetargowej” – dodaje.

Nowe umowy przewozowe to też wyższe standardy

Ogłaszane przez ZTM od początku tego roku postępowania na obsługę sieci połączeń uwzględniają wyższe standardy w komunikacji miejskiej. Podpisywane po rozstrzygnięciu przetargu nowe umowy przewozowe zobowiązują przewoźników do tego, aby z biegiem czasu w autobusach coraz powszechniejsze były takie rozwiązania, jak np. monitoring, klimatyzacja, ogrzewanie, Wi-Fi, odpowiednie oświetlenie, alkoblokady, system informacji pasażerskiej, czy też urządzenia przytrzymujące rowery oraz wózki inwalidzkie i dziecięce.

„Uwzględniliśmy w tym postępowaniu zapisy dotyczące tego rodzaju udogodnień. Nie jest to nasza fantazja, lecz realna potrzeba i oczekiwanie pasażerów. Właśnie takiej komunikacji miejskiej chcą mieszkańcy naszego regionu, tj. nie tylko z licznie realizowanymi kursami, ale również bezpiecznej i komfortowej” – mówi dyrektor ZTM Małgorzata Gutowska.

Źródło informacji: Zarząd Transportu Metropolitalnego

 


Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl

Related posts

MI: Nowy cykliczny rozkład jazdy na kolei z rekordowymi czasami przejazdów (komunikat)

Przedstawiciel Amazon Web Services na EKF Ubezpieczenia: 40 proc. polskich firm inwestuje już w AI

CRAFTY – SPR Awards przyznane. Stowarzyszenie Producentów Reklamowych nagradza po raz pierwszy najlepszych twórców reklam